Gå til hovedinnhold

Sykkelsak

Alle ønsker vi å bli sett når vi er på det beste.
Nå er det på tide å få sykkelsporten av veiene.
Vi fikk ungene fra å sparke ball i gata.
Vi fikk ungdommen over på trial, go-kart og cross.
Vi har motorbaner på gang.
Nå er det tid for å få de voksne sykkel-egoene over på bane.
Bilbaner, Moto-Crossbaner, Go-kart baner og trialterreng er ypperlig for å vise trøferdighet og sykkeltrikot.

Konkurransesyklistene er ikke relevante for sykkelutviklingen i trafikken. De gir feil bilde for trafikksikkerhet. De gir feil bilde for unge. Skal man drive sport så må det være på en sportsarena med publikumsmuligheter. Forstå dybden i saken.
Sykkeltrening på offentlig vei må følge trafikkreglene og er derfor ikke optimal trening. Treningen blir ikke relevant for sporten. Forstå dybden i saken.

Sykkel som fremkosmstmiddel er supereffektivt. Det tredobler menneskets hastighet uten tilsvarende tredobling av kaloribruk. Samfunnet må forstå dybden i sykkeltransport og få bort den farlige konkurransementaliteten på veiene. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…