Gå til hovedinnhold

Vegforsvar

En Osloskribent måtte kjøre en omvei på Haukeli. Han skrev at han var ikke imponert over veistandarden på Vestlandet. Slik kan det kjøres. Løsningen er jo bare å flytte penger dit de trenges.
Veistandard er del av forsvarsberedskap.
På trettitallet brukte Norge arbeidstiltak for ledige. Veier ble bygd der det ikke ville ha blitt bygd veier.
Veibygging i dag blir satt bort til entrepenører som er kyndige på regnskap, inntekt og utgifter. Det kan bli litt for mye veibygging og pris enkelte steder. Norge bygger ikke vei der det ikke lønner seg for entrepenørene.
Veibygging kan være del av en avansert forsvarsplan som fungerer etter at milliardinvesteringene våre er satt ut av en fininnstilt rakettsalve. Da gjelder det å ha trente pionértropper. Profesjonelle veibyggere som bygger i fredstid og reparerer i krigstid. Det er ikke arbeidstiltak, men en ny industri som utvikler nye metoder med nye hensikter.

Norge bør integrere vei og forsvar i en økopakke som fungerer i krig og fred. Så får vi heller avskrekke fienden på NATOs premisser, med sete fremst på raketthodene.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…