Gå til hovedinnhold

Haugesund Hvalhrossbein


Dersom Haugesund gjør et lite grep av helt forsvarlig natur blir stedet gammelt som, eller eldre enn Stavanger. Det opprinnelige Haugesund bysenter er under 200 år gammelt. Haugesunds grunnflate i dag er en liten bykjerne og et stort oppland. Landskapet Haugebyen vokste opp i hét Skåre. Navnet betyr et skår, et stykke, og er samme ordet som The Shard i London, og Skjær i skjærgård. Navnet er som et avbrutt glasskår. Nå forstår vi og kan se helheten igjen. Skåre er et flatt land nedenfor fjellene og strekker seg så langt som kong Varin kunne se fra Steinsfjellet. Her hadde han sikkert reist stein fordi alle fjell er av stein og ingen får navn uten grunn. Skåre er eldre enn sagaens ramme, Kringla Heimsins. Haugesund har latt være å etablere Skårehistorien. Historien om butikker, varelagre og frakteskuter er satt i perm. Skåre er, og var, før sagatid. Vi må vite sånt, vi som bor ved Haugasundet i Skåre, grunnlagt på Hvalrossbein.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…