Gå til hovedinnhold

Bykjernen

Bykjernen ble etablert for lang tid siden. Veisystemene inn og ut er de oldgamle Via Appia'ene vi benytter, og alle veier leder til Rom.

En overbelastet bykjerne med de frynsede transportnervene skal av en eller annen grunn fortettes. Det har med inntjening å gjøre, med griskhet, med innsnevret intelligens å gjøre. Vi skaper storbyproblemer nå og for fremtiden. Sykehuset midt mellom Fredrikstad og Sarpsborg er ikke så dumt tenkt dersom begge byene har akuttberedskap i sentrumsområdet. Legevakter må fungere som annet enn overfylte venterom for angsten vår. De må være små hurtiginnsats opererende og ambulerende enheter der vi bor. De må være utposterte førstehjelps småambulanser som leverer til storambulanser som leverer til spesialistsykehus. Byer klarer seg med utposterte småambulanser i sentrum, ikke som nå der ambulansestasjonen kan ligge vesentlig lengre borte fra sentrum enn sykehuset gjør.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…