Gå til hovedinnhold

Fluktmann

Ironman er en tredelt affære. Deltagerne kjemper om å være best i tre fluktdisipliner. De vil være best i å svømme bort, sykle bort og løpe bort. Ingen må komme i veien for dem. Løypene er sperret. Ingen må hindre den store flukten. Ingen flyktning ønsker å stå i veien for Jernmannen når han skal være best blant flyktninger.
Erstatt svømming med vannpolo, erstatt løping med ballspill og erstatt sykling med kurvfletting for å mykne opp. Slikt gjør at mannen tar i bruk hele intelligensen sin.
Helmann og Halvmann blir til helstørrelse jernmann. Ironman Haugesund 2018 betyr dobbelt så lang sykkelløype. Det vil bli dobbelt så lang avsperring av veiene. Fra fire timer til åtte timer. Ironman er et latterlig sjølbilde der andre må vente mens jernmannen utfolder seg.
Jernalbumann.

Hva skal til for at Haugaland og Sunnhordland Politidistrikt gå inn for avsperring av hovedveier inntil åtte timer?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…