Gå til hovedinnhold

Absolutt null

Norge har hatt et godt selvbilde pga vannkraften. Vi er rene. Dette er ikke nok for miljøpartiene som MDG. De vil rense samvittigheten sin helt til nulls. Metoden er å diktere og å forby det som truer selvbildets renhet.
Alle biler skal drives av el-kraft og alle forbrenningsmotorer skal vekk. Målet er et nullutslipp som tar oppmerksomheten vår bort fra viktigere økoarbeid. En hybrid bilpark er godt nok for naturen. Vi har annen forurensing å bearbeide. Avsindig høyt vareforbruk, transportforbruk, krigsforbruk; der er så mye å bearbeide: Politiske parti kan sammenfatte dette som arbeid mot shopping, kjøring og krig. Om vi arbeider med alle feltene vi utarmer og forurenser og klarer en 30% reduksjon har vi gjort det intelligente arbeidet vi kan klare. Produkttdiktatur er snevert og uten oversikt over menneskets situasjon i livet. Vi kommer til nullpunktet under diktat.

Vi hadde adgang til de største vannkreftene med dengangs teknologi. Nå har vi og hele verden tilgang på vann og vindkraft med vår tids teknologi. Vi er ikke lenger i en priviligert posisjon.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…