Gå til hovedinnhold

El-skrot-Bil

El-biler forsterker el-skrot problemet.
El-biler trenger aluminium for å holde vekten.
El-biler trenger plast for å holde vekten.
El-biler vil trenge kuskinn og ekte ull i stedet for syntetiske fibre.
El-biler trenger olje til smøring.
El-bil prioriterer fart.
Eneste løsning på forbrukskrisen er redusert totalforbruk og redusert hastighet på veiene.
Bilindustrien har argumentert seg frem til overvektige biler ift. funksjon.
Sekstitalls familiebil veide 850 kilo. Nå veier de 1450 kilo. Dette er grunnlaget for energiforbruk. Sikkerhet står i forhold til fart, ikke vekt. Bilene kan forbruke mindre. Vi kan forbruke mindre bil.
Trafikkargument utledet av dårlig trafikkstyring får for mye vekt. Intelligens har hjulpet så mang en  gang. Skal vi skrote vekten som tynger?

Fartsovervåk lovbrudd innenfra bilen, eller fartsovervåk sjåførene fra kjøretillatelsen. Retten til ikke å være overvåket må vike når vi kjører bil. Vi er for farlige. I dag er vi på kamera hvor vi enn går. Hvorfor ikke la reguleringen komme innenfra? Det høres ut som terapi. Da går det an å være fri uten overvåking.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…