Gå til hovedinnhold

Hvordan få tak i Oljefondet?

Det norske oljefondet er flotte penger, men hvordan få tak i dem? Se bort fra generasjonsperspektivet så blir det en enkel sak. Start et miljøparti som driver uforsonlig kamp mot bensin og dieselbiler. Forby bilene vi har og krev overgang til el-bil innen kort tid. Vedta opphør av norsk oljeproduksjon. Dette høres ut som noe vi kjenner, og noe som MDG står for. Men der er mer.
Dersom Norge nå selger bort rettighetene i Nordsjøen og Norskehavet til norske private selskap, åpnes pengedørene. Det som er kalt Oljefondet og har vært urørbart, blir nå til noe som kan taes med hjem. De med penger kan nå kjøpe og selge rettigheter fordi behovet for olje går ikke bort før verden blir fotgjengere igjen. El-biler trenger smøring. El-biler trenger plast lagd av olje. Plast kan hetses, men går ikke bort. Kriger trenger olje. Krig går ikke bort, ikke en gang om vi blir fotgjengere. Olje er salgbar. Oljefondet er det siste tegnet på sosial-demokrati, det siste tegnet på at Norge ikke er til salgs.

Når UK er vel ute av EU vil de ha nok "dark money" ledig til å kjøpe oljerettighetene våre. Westminster og Whitehall har ikke tenkt å gi seg over slik MDG gjør. UK vil betale nok til at norske privateiere av oljerettene ikke kan si nei. De skotske oljefeltene som syntes tapt for London ved skotsk uavhengighet kan dermed utvides østover. Easy-Peasy!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…