Gå til hovedinnhold

Den fordømte el-bilen

Den klarer ikke å frelse verden fordi den ikke bidrar til nedsatt forbruk. Saken er så enkel som det. Tvertimot øker den forbruket av bil og utsetter transportpolitiske tiltak som må komme som følge av dårlig byplanlegging over hele verden. Overfylte byer er et gammelt uløst problem.
At noen begeistrede nybilkjøpere er fornøyd med egen innsats er blindskap.
Forbruket må ned eksempelvis 30% på verdensbasis. Alle må ned så noen fattigere kan komme opp. Finans må redusere, transport må redusere. Vi må gå for et bedre liv for menneskene. Det er veldig lett.
Å gå ned 30% i forbruk kan tilsvare hva yrkesaktive forbrukere må reduseres til om de må gå på uføretrygd. Det er en enklere livsform.

Høyre har ikke sagt noe som tyder på at de er i stand til å lede Norge til et bedre liv, et liv i verdighet. Høyre vil at vi skal ese ut, at vi skal kjøpe oss til døde. Frp vil ikke redusere på noe de allerede har. Det er et nevro-psykologisk spørsmål om det grepet man allerede har på tingene. Venstre og Krf ønsker å være et sted i denne store surfebølgen av forurenset vann. Kan de andre partiene klare å overbevise bank, forsikring, import, transport og velgere om fordelene ved å legge om kosten, og ikke tro på el-bilen.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…