Gå til hovedinnhold

Munchologi

Så viser det seg likevel at Munchmuséet, det gamle og det nye ikke er en kommunal Oslo-arv, men et nasjonalt driftsansvar.
Oslos ordførerkontor er fullt av Munchs bilder, bare en nyttårsrakett fra total ødeleggelse.
Dersom bildene er Oslo kommunes eiendom ville kommunen gi bildene til nye Munch-muséet og erkjenne sitt ansvar for denne nasjonale skatten.
Alternativet er jo å flytte Nikolai Astrupsamlingen som er lett tilgjengelig i Bergen, på Kode 1 eller Kode 2 eller Kode 3 eller  Kode 4; en annen nasjonal arv promotert av dronningen og finansiert av DnB som kjøper media en masse. Om Astrup blir en suksess som norsk kulturartikkel i London og videre ut i verden, vil samlingen bli flyttet fra Bergen til Oslo av DnB.
Oslo og Munch koblingen er delvis grei, men Oslo vil ikke betale driften av Munch-muséet som gir mer turisme til Oslo. Dermed forlanger Oslo at Norge betaler for byens forventede inntekt!
Det samme gjelder nybyggene for vikingskipene på Bygdøy. Her forventes høy turistinntekt til byen. På Vestlandet sendes vikingskipene ut på havene. Det gir ikke inntekter, bare opplevelser. På Vestlandet kan man spasere på Astrup-tunet og se hva han malte. I Oslo blir man loset inn i sære nybygg for å se bilder og kjøpe minner å studere.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…