Gå til hovedinnhold

Kvadraturby

Humanetikerne i Tiden lagde sin egen "utenfor oss" figur i kongen, den forsinkede renessansekongen Kristian kvart, som var interessert i alt som bevegde seg. Han var den fjerde Kristian og var samtidig med industrialismens håndverksmessige begynnelse innen gruvedrift.
Det virker som om kong Kristian kvart ikke fikset utenrikskriger. Legningen passet til innenriks sysler som musikk, hårfletting og å anlegge rutemønstre i terrenget.
Et kvadrat har fire like sider. Innen byplanlegging skulle et kvadratur være et rutenett av slike kvadrat satt ved siden av hverandre. Byplanleggere benyttet geometri for å legge ut gater og hus i Oslo og i New York's Manhattan . Få av disse rutene var kvadratiske. Likevel ble de sammen kalt kvadratur her hjemme. 
De kvadratiske kvartalene som finnes i norske byer er så få at de er innenfor tilfeldighetens marginer. Kvadraturenes sannhet er at de er rektangulatur. Det høres ikke så kulturelt elegant ut.
Ordet kvadratur har sin munnklang, kjennes godt selv om en matematikklærer hadde satt vakre rødmerker og lagd klikkelyder med tungen.

Byer med personlighet og brannhistorie... Les videre på Hogaland

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…