Gå til hovedinnhold

Syklisme

Ironman trenger Haugesund. Haugesund trenger ikke Ironman.
Ironman™ (World Triathlon Corporation, WTC) har en økonomi som er basert på kontinuerlig økonomisk vekst. Derfor har Ironman's mann i Haugesund bedt om 2 000 000, to millioner kroner av pasientkommunen for å arrangere et løp som ikke bringer overskudd til Haugesund. Reklameeffekten av sport og idrett er som kjent bare til internt bruk. Den dreier seg om selvdiagnosen om at "vi er alle jernmenn". Det er stakkarslig å kalle seg jernmann og så be en syk kommunekasse om bidrag i størrelsesorden 2 sykkel-koordinatorstillinger.

Pengene må brukes til "Sykkelbyen Haugesund - Karmøy" siden der ikke er plass i et hjerte av jern til omsorgspenger. Ifølge Haugesunds Avis er frikjøpssummen to millioner kroner, for at Ironman skal drive sin egen lek neste år. Det er fire ganger mer enn hva Ironman forlangte av Haugesund første gang de arrangerte løpet sitt. Den gang var det et ultimatum, Ironman ville flytte arrangementet til en annen by om de ikke fikk pengene. Fire cykluser etter er de fremdeles her for de ser at Terraperioden i Haugesunds tidsregning går mot slutten og pengene kan løsne. Ironman må ha sett de ustabile regnearkene til rådmannen!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…