Gå til hovedinnhold

Salte Stavanger

Stavanger ligger tynt an. Hadde det ikke vært for et firma i Tønsberg som kunne lese planetene, ville saltvannet ha tynnet ut ølkjeller og kirketrapp. I motsetning til storslåtte Bergen skal Stavanger modernisere kaien der den er i dag. Noen ytre kaisperre vil ikke utløse verdier. Eller kanskje nettop det om man inkluderer Buøy, men kaien selv må bli et teknologisk under. Hva med tunnel gjennom til Hillevåg? Flere dimensjoner kan tenkes. Alle vil gi fin gjennomstrømming av vann.
En ombygging av kaien vil bli et eksportprodukt, modul for modul levert av Rosenberg Verft. Arbeidsplassene og kirketrappen vil være sikret så lenge storflommen varer, til neste lille istid.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…