Gå til hovedinnhold

Flomsperre i Bergen

Bergen bykjerne er dimensjonert for Middelalderen.
Sperr av Vågen og få en byutløsning av historiske proporsjoner. Moderne flomsperrer fra London og Hull gir Bjargvin utløsning for smertevridningene fra trafikk og flom. Elektriske biler gjør at trafikken øker. Trikkens ferd gjennom byen gjøres uproblematisk i forhold til Bryggen og selvidentitet. Trikken går på vestsiden av Vågen, Strandsiden, langs bygningene fra samme periode som trikkens forrige storhetstid. Gjenreis minnet om Audunargården til Audun Hugleikson ved Stranden, også eid av Haukur Erlendsson, Gulatingslagmann og Oslo lagmann, sentrale personer ved overgangen fra Norgesveldet til Osloveldet. Økende vannstand takles elegant, både som flomsperre og som gjennomstrømming i Puddefjorden med kraftpotensiale der fjordavatnet settes i sirkulasjon. Flytt pengene fra håpløs fotball til teknologi. 
Klarer Bergen jobben selv, eller må de hente hjelp utenfra som i fotballen?
Permanent sperre med reguleringsmulighet. Tyskebryggen og Håkonshallen kan få sine tidligere eller opprinnelige brygger tilbake inkludert vannflate. Bergen kan bli pen igjen. 


© Apple Maps

 Gul linje er trikk på stylter. Blå linje er bilvei. Blå og gul kryssing av Vågen er flomsperre. Senere skal vi se på veiløsningen Fyllingsdalen - Åsane over flomsperrene.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…