Gå til hovedinnhold

Flomsperre i Bergen

Bergen bykjerne er dimensjonert for Middelalderen.
Sperr av Vågen og få en byutløsning av historiske proporsjoner. Moderne flomsperrer fra London og Hull gir Bjargvin utløsning for smertevridningene fra trafikk og flom. Elektriske biler gjør at trafikken øker. Trikkens ferd gjennom byen gjøres uproblematisk i forhold til Bryggen og selvidentitet. Trikken går på vestsiden av Vågen, Strandsiden, langs bygningene fra samme periode som trikkens forrige storhetstid. Gjenreis minnet om Audunargården til Audun Hugleikson ved Stranden, også eid av Haukur Erlendsson, Gulatingslagmann og Oslo lagmann, sentrale personer ved overgangen fra Norgesveldet til Osloveldet. Økende vannstand takles elegant, både som flomsperre og som gjennomstrømming i Puddefjorden med kraftpotensiale der fjordavatnet settes i sirkulasjon. Flytt pengene fra håpløs fotball til teknologi. 
Klarer Bergen jobben selv, eller må de hente hjelp utenfra som i fotballen?
Permanent sperre med reguleringsmulighet. Tyskebryggen og Håkonshallen kan få sine tidligere eller opprinnelige brygger tilbake inkludert vannflate. Bergen kan bli pen igjen. 


© Apple Maps

 Gul linje er trikk på stylter. Blå linje er bilvei. Blå og gul kryssing av Vågen er flomsperre. Senere skal vi se på veiløsningen Fyllingsdalen - Åsane over flomsperrene.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Byggsympati

Haugesunds vakre ansikt, de hvite trehusene, ble bygget over en kort og teknologisk sammenhengende byggeperiode. De ble finansiert av beboerne og butikkeierne. Bygging med betongelement foregår nå spredt i terrenget og mellom de hvite trehusene.  Bankene har gitt oss sårene. Lån gis til ukvalifiserte byggere. Investorene leverer dårlige betingelser for arkitekter og byutviklere. Vi ser ikke byen lenger. Å ha et vakkert og sært rådhus gjør ikke en by. Haugesundet mellom homp og hammar skal ikke fornekte landet vi går på, landflaten vi bygger på, Skårelandet. Vi må gå opp i landskapet, på begge sider av Haugasundet. Vi må komme oss videre fra å tenke fotball. Vi må lage landet vi bor på. Vi er alle Haugesundere om vi vil eller ikke. Tysværbuen, Sveibuen, Åkrabuen. Vi må slutte å se ut som vi spiller fotball mot hverandre i femte divisjon. Vi har prøvd å binde sammen land og øy, først med bilferje, så med bru, så med tunnel. Skal vi klare siste foreningen, slekta på andre siden av Sundet?…