Flomsikre Karmsund Havn



Kanskje Karmsund Havn må flomsikres med slusesystem for å få inn båtene og sikre av og pålasting. Historisk sus blir det uansett. Nedenfor Olavskirken på Avaldsnes forteller sagaen om en havn, og Hanseatene hadde sin Nothauw som siste havn ut av Norge og første havn på vei inn til Norge. Nothauw var første landing for Svartedauden i Norge. Kopervik passer også inn som Kauparvik, med Trelleborg som slavelager. Her skal en ikke være smålig kjøpmann fra by'n. Vi har en mørk fortid. Haugesund og Kopervik henger sammen i historien.
Så var det bare å plassere slusene. Kanskje vi skal begynne med å sluse Eidet for båttrafikk mellom Kopervik og Vea for å dra inn vestsiden av Karmøy, Norges mest folkerike øy.
Sluse må komme sør for Kopervik. Nordstokke til Fosen er bare avstanden far min svømte for å vise at han kunne. Da kom Englandsbåten...
Storøy i nord blir for nært Sletta. Båtene må få komme innenfor Sletta før de sluses. Torvastad til Vibrandsøy er bra, så får vi tette de små løpene mellom øy og skjær slik at Gardsvik ligger åpen mot solnedgangen.

Aibel og Karmsund Verft har store oppgaver her. Løsninger kan eksporteres.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Byggsympati