Gå til hovedinnhold

Bergen Havn

Bergen Havn i Nøstet er sentralt. Rett opp kommer man til Engen, Teateret, Ole Bulls Plass, Torgalmenningen og Festplassen. Dette er et bedre utgangspunkt for nærtrafikken enn den oversprengte Vågen. Tunggodset er feilplassert her da Bergen mangler plass til storhavnens infrastruktur. Man ønsker storhet, men oppnår bare å tyne livet ut av bymiljøet.
Hvordan ankommer man Bergen med bil sørfra? Debutanter blir ledet inn i et innviklet rot av gamle veier og der er ikke noen definert bykjerne man ankommer. Byplanleggerne har mange oppgaver. Definisjoner og forenklinger er viktigere enn kaos. Bergen Veiterminal, hvor er den?

Bergen skal verne om Vågen. Den skal være pryden, Bergens stolthet. Ikke et rottereir og en pøl.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…