Gå til hovedinnhold

Samefolkets dag 6. februar

Siden jeg hadde en oldemor i Harstadområdet vil jeg hilse Samefolket på dagen.
En gang gjorde jeg et teatralsk knefall foran Jomfru Marias alter ved inngangen til Nidarosdomen. Hadde det samiske alteret vært der den gang hadde jeg blitt grepet av at oldemoren kunne ha vært samisk, eller delsamisk.
Min hilsen på dagen er å se på ordet "gjespe". Det betyr å trekke et kort innpust av luft, et gisp som når vi er forferdet og overrasket. Det betyr at vi i enden av gispet holder pusten, en forsvars og kamuflasje-funksjon. Gispegjespen blir ikke trukket fullt inn og ut igjen.
Den heltrukne gjespen som kommer så inderlig fra bunn av og går gjennom halsen og til slutt ut gane og munn er motsatt. Den er en gjennomstrømming av hele mennesket og gjerne med lyd. På tysk og engelsk kalles bevegelsen "gähnen" og "yawn"; altså å gane.
I Norge er ganegjesping undertrykt av sosiale grunner. Vi kjenner dem alle.
Ganelyd er politisk undertrykt som ganning i samisk kultur. Joik ble undertrykt på samme måte fordi den er "ganisk", og henger sammen med trolling som ble forbudt og kanskje helt tilbake til Harald Hårfagre og finnene og jotnene. Vi vet ikke nok om det.

Joik er sang med stor bruk av vokaler. Salmesang forklarer teologiske detaljer og nytter oftere inndelende konsonanter for å forklare innholdet. Der ble stor forskjell på samisk og kristen sang, og sammen med annen undertrykking av samisk kultur ble det germanske begrepet for å gjespe byttet ut med det korttrukne gispet. Gjesping skal være sunt. Da må man gane, eller joike. Til lykke med dagen og til lykke med livet!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …