Gå til hovedinnhold

Flomsikre Karmsund Havn



Kanskje Karmsund Havn må flomsikres med slusesystem for å få inn båtene og sikre av og pålasting. Historisk sus blir det uansett. Nedenfor Olavskirken på Avaldsnes forteller sagaen om en havn, og Hanseatene hadde sin Nothauw som siste havn ut av Norge og første havn på vei inn til Norge. Nothauw var første landing for Svartedauden i Norge. Kopervik passer også inn som Kauparvik, med Trelleborg som slavelager. Her skal en ikke være smålig kjøpmann fra by'n. Vi har en mørk fortid. Haugesund og Kopervik henger sammen i historien.
Så var det bare å plassere slusene. Kanskje vi skal begynne med å sluse Eidet for båttrafikk mellom Kopervik og Vea for å dra inn vestsiden av Karmøy, Norges mest folkerike øy.
Sluse må komme sør for Kopervik. Nordstokke til Fosen er bare avstanden far min svømte for å vise at han kunne. Da kom Englandsbåten...
Storøy i nord blir for nært Sletta. Båtene må få komme innenfor Sletta før de sluses. Torvastad til Vibrandsøy er bra, så får vi tette de små løpene mellom øy og skjær slik at Gardsvik ligger åpen mot solnedgangen.

Aibel og Karmsund Verft har store oppgaver her. Løsninger kan eksporteres.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …