Gå til hovedinnhold

Kraftsponsor

Mens vi er inne på fotball: FKH-sponsor Haugaland Kraft kan overbevise om visjonskraft. Rett nedenfor hovedkvarteret ligger Karmsundet, den gamle ferdselsveien fra nord til sør. Om HK hadde driftet en elektrisk ferje herfra over sundet øst-vestlig retning hadde den interkommunalt eide bedriften bidratt til å redusere eller oppheve køkjøring i Karmøy inn til Haugesund og andre veien. HK hadde skapt en strømkrets de kunne ha vært stolte av. HK hadde løst et problem og skaffet seg kompetanse på el-ferjer og båttrafikk i havnebasseng. Slikt er viktig for nabokommuner. Andre interkommunale vannforbindelser er Nedstrand - Kopervik -  Vea - Åkra, og Haugesund - Kopervik. Glem drømmer om Venezia og forbered fremtidens vanntransport. Vi var eksperter på båter og kan bli det igjen.
Et vannbasseng er ikke en kulturell plaskedam for storetåen. Idédugnad for Smedasundet har vist at det er uholdbart. Smedasundet er stedet sildabåter gikk inn for å smia båt, utstyr og mannskap til neste tur ut. Der går en strøm gjennom Smedasundet. Nå har vi teknologi til å lage et bølgekraftverk midt i byen. Haugaland Kraft kan ta jobben fordi det forteller om firmaets skaperkraft. Kanskje anlegget kan drive en fløttjeneste og to?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…