Gå til hovedinnhold

Forbrukerdop

Henry Ford økte lønna til samlebånd-arbeiderne sine radikalt. Han gjorde det slik at de kunne få råd til å kjøpe den T-Forden de satte sammen fra 1908 og videre.
Norge produserer ikke nevneverdig utenom oljen. Derfor importerer vi mat og klær og alt annet som kan importeres. Vi har høye lønninger så vi kan kjøpe alt som noen få rike importerer. Før het det knapper og glansbilder, nå har det ikke navn, bare mengder. Høyres statsminister Erna Solberg har flere ganger sagt at vi må for all del ikke sette ned forbruket. Konsekvens-problemer omskapes til nytt forbruk. Bilkrise omsettes til økt el-bilforbruk. Forbruksimportørene har bruk for nye kriser. De er på vei som del av en planøkonomi. Når rensing av forurensing gir inntekter trenges mer forurensing. El-bilene trenger plastisolasjon. Der finnes alternativer men de har blitt valgt bort allerede.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…