8. mars, 1 år etter

Mannens raseri gir krig, drap, mishandling og undertrykkelse. Hva er det som produserer denne brennende kjernen? Gudsforestillinger er ute av årsakskjeden forlengst. Ego og flokkforestillinger gir mobbing, så her er sporingsmuligheter. Vi mobber og blir mobbet, flokket og flådd for gruppedisiplin. Mannegrupper. Kvinnegrupper. Der er så mye å lære innenfor og mellom flokkene.
Ser vi nydanning av kunnskap og identitet, eller blir vi bare flere stridende flokker?

Mor, farmor, søstre, jenter som lekekamerater, nabokoner, lærerinner, kontorsjefer, forelesere, politikere, kollegaer, team-medarbeidere, kjærester, kone, datter, leger, terapeuter, bedriftsledere; alle disse kvinnene har vært min livsrikdom. Så var det hun jeg sloss med da vi var syv år gamle. Lillebrødrene våre ble sterkt uenige på lekeplassen så vi grep inn,  men endte opp med å rulle rundt på bakken i strid. Dette var den første kjønnskampepisoden. Den endte uavgjort fordi småbrødrene våre ble venner igjen før vi to syvåringene.

Den kvinnen jeg aldri møtte var min mors mor. Derfor er hun den jeg spør i mitt barnesinn. Kvinner på flukt fra noe barnet ikke forstår.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Visit Bergen after Zelensky’s speech to the Norwegian Parliament 30th March 2022.

De Rikes Miljøkrav

Slik går det mot Korrupsjon