Gå til hovedinnhold

På Måkevinger

Å kjempe for å beholde en flyplass som ligger avsides i forhold til E39 og en indre stamvei gjennom Hardanger tar fort energien fra en lokal ordfører og to. Haugesund Lufthavn Karmøy kan nyttes som sportsflyplass med omliggende motor og sykkelsport og flyindustri. Siden all kunnskap må relateres til fotball så husker vi FKH slet med å beseire en engelsk/walisisk fotballklubb, Broughton, Bråten, Braut, som lager aluminium-vinger til Airbusflyene.

Det pussige er at denne fabrikken ligger ved Haward, altså Høievarde, i et distrikt som var godt kjent for de norske vikingene. Dersom ordfører Jarle Nilsen inviterte folk til samarbeid så kunne kanskje Karmøy fått noe høyteknologisk produksjon. Det er ledende ordføreri, dersom FKH ikke har spolert muligheten for vennlig kontakt.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…