Gå til hovedinnhold

Fjernstyrt kunstbuss

Denne dagen var jeg motivert for å ta bussen til Haugesund sentrum. Ærendet var lett, men miljømoralen veide tungt.
Før de nye bussrutene kom gikk bussen direkte til sentrum på 7 minutter. Bussruteappen viste nå at den ruten ikke kjørte inn til sentrum lenger. Nå måtte jeg sitte på i retning ut mot andre boligfelt enn mitt eget. Rundturen tok ti minutter ekstra før bussen svingte i retning sentrum. Da hadde bussen avansert to stopp fra mitt stopp. 17 minutter til sentrum.
Dette var et dårlig transportvalg. Jeg så etter en nærliggende rute i et annet boligfelt. Rute Kvalsvik med 12 busstopp var nedlagt.
Nestnærmeste buss til byen gikk fra et stopp som var 600 meter fra sentrum. 
20 minutter er den tiden det tar å gå til sentrum.
2 minutter er minstemargin for oppmøte på holdeplass. På den tiden har bil og sykkel ankommet sentrum, pluss gange til busstopp 4 minutt, blir samme tiden bussen brukte til sentrum før i tiden. Jeg kan altså gå til byen og komme før bussen, om helsa holder helt inn, eller jeg ikke treffer hyggelige folk, da. Da vinner kolumbussen styrt fra Stavanger.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…