Gå til hovedinnhold

Håndverkeren

Håndverkerne har alltid hatt sine laug, og det er forståelig nok, det. Det blir som en fagforening. Det vi også må forstå er at de nå har en varebilflåte som opererer ut fra driftslokaler så store som selvbildene tillater. Gamle koloniallokaler er små, men noen er store nok så de  går an å bruke. Småfabrikker og verksted og lagerhaller på næringsfelt er blitt hjemmebasene. Driftskostnadene har gått opp og prisene er satt opp mer enn tilsvarende. Der er tillegg for oppvarming, tillegg for bruk av innredet varebil og tillegg for å skrive regning. Kunden skal bære kostnadene ved all denne håndverkerens velvære og formue. For å slutte ringen har næringen påvirkningsagenter i stortingskorridorene som hindrer huseiere å gjøre arbeid på og for egen hånd. Dette dokumenteringshelvetet er det vi søker politikere til å ta tak i.  Kostnadene ved å fø på håndverkerstanden er blitt umulige å bære. De kjøper sukkerbrød og brus i lunsjpausen. De oppretter firma og firmaklynger. De er blitt til gruppestrukturer som må fores via Stortinget. De har koblet seg sammen med inkassofirma. Metodene er blitt som i middelalderen. Kan Senterpartiet, Miljøpartiet, Venstre eller KrF vennligst gjøre noe med dette eneveldet så talentfulle og formuende huseiere kan få utvikle seg uten all denne eføyen av påbud og forbud knyttet til hus og håndverker? Alle direktivene har jo sin opprinnelse i Storting og Regjering. Frp elsker jo å styre. Er Høyre for mektige for dere? Er Arbeiderpartiet på saken?

Om jeg hadde tjent mer så hadde jeg leid inn flere håndverkere om de hadde vært billigere. Så enkelt er det med økonomisk teori. Nå er de overpriset med alle de fine lokalene og varebilene sine. Noen andre har overtalt dem.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …