Gå til hovedinnhold

En By som Haugesund

Bankene har sittet fast i det samme gamle nettverket. Nettverket har økt og utlån har økt mer enn byen har godt av. Der bygges hurtig over kort tid, forandringene er ute av styring fordi enkeltpersoner har lett for å løse ut lån. Den eneste begrunnelsen er at det er mulig fordi bankene fungerer sånn. Dermed vokser ikke Haugesund ut fra sin egen virksomhet, men fra enkeltinvestorers forhold til bankene.
Hva om bankene bevisst endret omgangskrets? Det er her bankenes påvirkningskraft ligger. Hva om de flyttet noe av risikoen de likevel må ta? Noen av tapene de likevel skriver av. Hva om de kunne styre risikoen dit de vil ha den?
Leilighetsbygg produserer ikke etter at leilighetene er solgt. Derfor er de bare et middel til økt fortjeneste og økt re-invest. De er ikke næring.
Sett i gang ny næring i
Livsløpsterapi.
Transport.
Småindustri.
Musikkproduksjon.


Bank forandrer seg på verdensnivå. Alle tror lokalbankene overlever på sitt gamle modus. De lokalbankene som kan forandre omgangskrets kontinuerlig vil gjøre det bra.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …