Gå til hovedinnhold

Oslo Boroughs

Oslo blir engelsk.
Oslo omorganiserte seg med Byråd og Bydelsråd. Dette er gjort.
Fantasien går lengre. Bydelene omtales som boroughs. Det er villedende. Det er like villedende som å si at Oslo har 1 million innbyggere. I England er borough-statusen gitt av kongen/regjeringen. Den innebærer flere politiske rettigheter, men er likevel på vei ut av bruk.
I stedet for å oversette bydelsråd med council har noen bydelsentusiaster kalt bydelene for boroughs. Dette er nærmest et politisk kupp og ute av synk med norsk styresett. Hvem er folkene som gjør slikt? Vet de ikke bedre elller går de rundt på trynet i hverdagen?

Tallene er fra Wikipedia og 2005.
Boroughs
Inhabitants (2015)[20]
Area in km²
number
48,770
13.7
12
30,502
7.7
9
55,965
8.3
5
49,854
7.5
1
27,283
8.2
10
54,701
4.8
2
49,337
13.6
8
49,428
16.9
14
39,918
3.1
3
36,218
3.6
4
31,669
8.2
11
37,913
18.4
15
32,124
9
6
47,024
16.6
7
49,133
12.2
13
Overall
647,676
151.8

At Alna og Søndre Nordstrand skal være selvstendige enheter i norsk politikk er uhørt, men innført på Wikipedia.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…