Gå til hovedinnhold

Miljøsluker

Store el-biler er miljøslukere. Tesla er lagd for å være et raskt og stort el-bil ikon; et dollarglis, en AmCar drøm. En bil som brukes “once in a while, with feeling”. Medfølelse, empati for det svakere.
Elon og ingen trodde ikke at der skulle være så stor etterspørsel, men når Norge  slukte dem, så hvorfor ikke fortsette med det som var tenkt å være et konsept på det mulige. Mennesket kan lage raske biler. El-motor har sine egenskaper som andre motorer. Velg intelligent.

90% av blyet i bilbatterier er fra gjenbruk.
75% av bilen er resirkulerbar.
(1990 Georg Kacher. Car Magazine).
Hvor lenge må lithium-ion batterier være i bruk for å få denne gjenbruksgraden?

Bilindustrien og naturvernere som “Friends of the Earth” har visst om situasjonen siden 1970 og politikerne har vedtatt lite, og altfor sent, vesentlige forandringer. USA og Kina er de i særklasse største oljeforbrukerne. Ingen kan eller våger å utfordre dem til reduksjon. Å utfordre nasjoner som bare forbruker minst olje er uvennlig mot jorden.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…