Gå til hovedinnhold

Sentralisert Lokalmakt


I digital mediakrise er lokalavisene regnet som sikre investeringer. Lokalinteressen er stor nok til å holde jevne abonnenttall. Investorer vet dette fordi de holder seg med info. Investorer kjøper opp så mange lokalaviser som mulig. Schibsted har de store lokalavisene og A-media har de små lokalavisene, gjerne de med pressestøtte. Overskuddet går fra lokalbedrift, f.eks, Haugesunds Avis, til sentral investor. Alt presseoverskuddet i Norge går til Oslo og nyskaping lokalt blir umulig. Journalisme koster penger, annonser er ren inntekt. Viktigst av alle er overskuddet fordi vi har å gjøre med investorer, ikke produsenter av nyheter og interessante samfunn.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.