Gå til hovedinnhold

El-diesel


Politiske vedtak har gjort rengjøring av dieselbiler dyrere. Derfor svarer det seg ikke å lage små dieselbiler lenger, de gir for lite avanse på pris. Dieselbiler vil forbli større biler, akkurat som før i tiden.
Myndighetene har enda ikke sett trenden de har skapt. Små biler er bensin eller el-biler. Det er de store bilene som kan leveres med diesel. Hjemmeleksen  er å kunne forklare hvorfor det er små el- og bensinbiler som skal ha avgiftsfritak. Det skulle være en enkel oppgave; innlevering i morgen. Allerede er den store Tesla S blitt en Dinosaur i Miljøparken.

Bilfabrikkene må tilfredsstille miljøkrav per bil som blir produsert. Da gjelder det å produsere mange nok biler for å få ned snittet, om der er etterspørsel eller ikke. Bilprodusentene er ikke alene om å trikse med tallene. Politikerne stiller krav som kan unngås ved å produsere flere forbruksbiler. Denne logikken må de være klar over i den politiske debatten. Politikerne er ikke dummere enn folk flest, men kanskje de glemmer mer og fortere enn vanlig folk?

Hvor mye fossilt drivstoff har Elon Musk svidd av i raketter mens den norske Tesla fanklubben har jublet for Bilveien til Mars?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…