El-diesel
Politiske vedtak har gjort rengjøring av dieselbiler dyrere. Derfor svarer det seg ikke å lage små dieselbiler lenger, de gir for lite avanse på pris. Dieselbiler vil forbli større biler, akkurat som før i tiden.
Myndighetene har enda ikke sett trenden de har skapt. Små biler er bensin eller el-biler. Det er de store bilene som kan leveres med diesel. Hjemmeleksen er å kunne forklare hvorfor det er små el- og bensinbiler som skal ha avgiftsfritak. Det skulle være en enkel oppgave; innlevering i morgen. Allerede er den store Tesla S blitt en Dinosaur i Miljøparken.
Bilfabrikkene må tilfredsstille miljøkrav per bil som blir produsert. Da gjelder det å produsere mange nok biler for å få ned snittet, om der er etterspørsel eller ikke. Bilprodusentene er ikke alene om å trikse med tallene. Politikerne stiller krav som kan unngås ved å produsere flere forbruksbiler. Denne logikken må de være klar over i den politiske debatten. Politikerne er ikke dummere enn folk flest, men kanskje de glemmer mer og fortere enn vanlig folk?
Hvor mye fossilt drivstoff har Elon Musk svidd av i raketter mens den norske Tesla fanklubben har jublet for Bilveien til Mars?
Kommentarer
Legg inn en kommentar