Gå til hovedinnhold

El-diesel


Politiske vedtak har gjort rengjøring av dieselbiler dyrere. Derfor svarer det seg ikke å lage små dieselbiler lenger, de gir for lite avanse på pris. Dieselbiler vil forbli større biler, akkurat som før i tiden.
Myndighetene har enda ikke sett trenden de har skapt. Små biler er bensin eller el-biler. Det er de store bilene som kan leveres med diesel. Hjemmeleksen  er å kunne forklare hvorfor det er små el- og bensinbiler som skal ha avgiftsfritak. Det skulle være en enkel oppgave; innlevering i morgen. Allerede er den store Tesla S blitt en Dinosaur i Miljøparken.

Bilfabrikkene må tilfredsstille miljøkrav per bil som blir produsert. Da gjelder det å produsere mange nok biler for å få ned snittet, om der er etterspørsel eller ikke. Bilprodusentene er ikke alene om å trikse med tallene. Politikerne stiller krav som kan unngås ved å produsere flere forbruksbiler. Denne logikken må de være klar over i den politiske debatten. Politikerne er ikke dummere enn folk flest, men kanskje de glemmer mer og fortere enn vanlig folk?

Hvor mye fossilt drivstoff har Elon Musk svidd av i raketter mens den norske Tesla fanklubben har jublet for Bilveien til Mars?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.