Gå til hovedinnhold

Profilstrek

Okka Oslo sikter seg mot én million innbyggere. Innen fellesminnet vårt har hovedstaden gått fra å være en liten hovdstad med litt under en halv million, til å bli en hovedstad med litt under én million innbyggere. Oslo hadde sin billedlige identitet og profil ved Aker Verft, Akershus Festning, Oslo Rådhus, Stortingsbygningen og Karl Johan med Slottet. Forandringen fra en halv til en hel million har gitt en formendring. Selvforståelsen krever nye bilder fra det nye livet og vi får se Aker brygge, Operaen og stjernearkitekturen Barkoden. Vigelandsparken og Holmenkollens enkle og elegante hopprofil erstattes av oversiktsbilder som viser Oslo som en Mjøsby løst fra fjord og havforbindelser. Arkitektforslagene til et nytt regjeringskvartal og to gir krampe i kjernemuskulaturen. Sauda i Rogaland leide inn stjernearkitekt for å skaffe turistidentitet. Oslos Operatak gjenskapes i turistplattformer over fjell og fjordsyn. I hovedstaden, Okka By Oslo, ligger plastkortet Barkoden og viser byens ID-krise.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…