Gå til hovedinnhold

Bilbildene

Bilinteressentene er:
Staten som legger avgifter på bilene
Importørene som går i Stortingskorridorene og ordner fordeler
Forhandlerne som presser kundene oppover prisskalaen
Bankene som låner penger til oppskaleringen
Forsikring som trenger mer enn det koster.
Andre firma og organisasjoner.
Å få bilene til å vare i tjue år er uinteressant for disse. Det er interessant for naturen.

Staten kan mene hva de sier og ta bort avgiftene for de små inntektene. De andre interessentene må da følge opp. Husholdnings og pendlebiler må være fritatt økonomisk spekulasjon. Uten avgifter, uten rente på lån, gratis trafikkforsikring og gratis service. Da vil bilparken fornye seg og det indre trykket ville forlate økonomien. Det høres ut som slanking.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…