Gå til hovedinnhold

Avlatsbilene

Politikerne omtaler el-bil som løsning og skyldsforlatelse. Da forstår de ikke hvordan samfunnet er bygget. Hvorfor skulle de det? El-bilen er del av overforbruket. Politisk utgangspunkt for bilsalg er ikke å selge flest mulig for maks fortjeneste hos noen få. Start med å tildele hvert voksne menneske en bil. Hvor mange biler blir det? Eksempelvis er det 3 millioner biler. Hvor mange voksne, 18 - 80 år? Anslått til 3,5 millioner mennesker. Dersom 500 000 ikke ønsker å eie bil har alle som ønsker bil i Norge en egen bil. En god og rund påstand er da at alle som vil ha bil i Norge har egen bil og ønsker å bruke den. Da står vi i de samme talentløse køene med det samme storforbruket. Vi har usynliggjort verden vi nytter.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…