Gå til hovedinnhold

Førde City

Oslo vil omskape seg selv som Fjordbyen. Da må det synes at den ligger i enden av en fjord. Siden man aldri har fjordsyn fra Oslo, må denne identiteten markedsføres. Navnet må endres for å få fram fjordende-funksjonen, og fordi Oslo gjennom politisk markedsføring har fått en noe forfeilet figur.
Det norske ordet for en by innerst i en fjord, der man kan dra videre innover land, er Førde. Tanken på at Oslo skal skifte navn og underordne seg dette tradisjonelle norske navnet er umulig, så vi må finne andre navn. Det er jo litt synd fordi vi har Færder ytterst i Oslofjorden. Da ville det ha passet fint med Førde i bunn.
Da et gammelt navn på Oslo, Anslo, har sin make i Londons Hounslow, kan vi prøve å knytte disse navnene. Onslo virker umulig som nynavn, så vi må over på et annet nivå. Hounslow er germansk. Da kan vi forstå likheten til Oslo, men betydningen går i retning av en haug og ikke en fjord. Vi skal markedsføre Fjordbyen, ikke St. Hanshaugen. Da tar vi det germansk-norske Fjord og gjør om til det germansk-engelske Ford, som i Oxford; Osloford. For å gjøre det litt mer ærværdig kan vi si Oxford, men da har vi gått litt for langt. Vi har ingen okser å referere til. Prøv Osfjord, et godt Vestlandsnavn som faktisk er ledig. Oslo har elver nok til å bære Os-navnet. Uttal navnet som Åssfådd, helst.
Det enkleste for Oslos fremtidige navnebytte er å kalle millionbyen for Oslofjord, kanskje Osloford, med Oslo-navnet reservert for bykjernen fra 1900-tallet, ur-Oslo. Stor-Oslo er vulgært.
Ikke slipp Førdenavnet fordi å førde har vært Oslos funksjon så lenge den har eksistert. Byen har, med Færder som havets veiviser innover, vært knutepunktet for "dalstroka innafor" samt vei til Sverige. Skedsmokorset var nettop Skillekrysset, veivalget nord, nordøst  og nordvest. Dermed får vi det noe anglifiserte Osloford, Oslo pluss Førde. Det er sant! Kall storbyen Oslofjord, inkludér andre byer i markedsføringen. Oslos navne-handikapp er at den ikke har et viderefordrende navn som viser fjordfunksjon. Den skulle vært kalt Førde City for å få dette til! Færder-Førde City-Skilleveien Skedsmokorset.
Navnet Fold og varianter er uaktuelle fordi de ikke fokuserer på stedet innerst i fjorden. En fold er en ombretting, et mangefold som sier noe om at fjorden ikke ser ut som en fjord, men en kastning av land på begge sider. Jeg vil tro Oslo ønsker seg en dramatisk fjordidentitet, slike syn som de lager seg fra utsiktsplattformene på Vestlandet.
Vik, Viken og Vika er for småskåret til en fjordidentitet. Området er for lite.
Oslo kan ikke avgrense gamle bygårdsgater og kalle dem Fristaten Oslo. Kanskje et område kunne nostalgiseres som Fristaten Christiania?
Oslo-Oslo er komedie, hovedstaden er okka hovedstad, Okka Oslo. Det klinger!
Oslo er havneby, ikke fjordby. Drøbaksundet er som en kanal, ikke en fjordarm. Oslo-navnet er ikke knyttet til fjordbegrepet.

Oversiktsbilder av Oslo med vannflate viser bare at byen ligger ved et vann. At større båter finnes i havn er ikke tegn på fjord, det kan være, som i Oslofjorden en kanal, Drøbaksundet, et sund, som leder dem inn. Om Oslo skal markedsføres som fjordby må hele Oslofjorden tas med i bildet. Da heter det Østfold og Vestfold, Folden med Oppland/ Hedmark, Buskerud og Telemark. Oslo er bare et knutepunkt for alle. Fjorden er vid og lang. Tenk fra Færder til Dovre, og videre til Nidaros. Der er funksjonsområdet. Les Håkon Håkonssons saga og bli vis på Oslo!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.