Gå til hovedinnhold

Rotbløyta

Kristen julefeiring har ikke undertrykket nordisk jul. Kristusfeiringen har lagt seg til midtvintersblotet, men ikke på den vesentlige datoen 21. desember, vintersolkvervet. Hvorfor feirer ikke bloterne denne naturens merkedag? Da ville trettande dag jol ha endt til den dagen vi er tilbake på jobb etter nyttår.
Som jolefeiringi er nå kommer trettande dag jol flere dager inn i arbeidsåret. Det er mao blotsfeiringen som ligger til feil dato, noe påtrengende ligger den på dagen for kristendommens Jesu fødsel feiring. 
Tolvte dag jul, trettende dag jul er det slutt. Der var antagelig 14 dager før midtvinters (21.12.) som gikk som fasteperiode før søleblotet, med etterfølgende periode for balansens skyld, en hel måned med feiring av midtvinter og solsnu. Her er kanskje adventen sin opprinnelse.
En annen betydning av ordet "jul", antagelig eldre enn vår dannede jul, er av noe tilsølt, tilsøling, passende for hva som foregikk ved midtvintersblotet, ei rotbløyte.
Thorrablot er antagelig en moderne tilpasning til Julians kalender og moderne tiders travle arbeidskalender og julefeiring.
Orknøyingasagaen sier at Kvenene feiret jol midvinters, solsnu. Hvilken annen kalender enn himmellegemene hadde de gamle før-romerske folkene våre? 

Hvorfor har ikke NRK, språkviterne og turistskålen i Borg i Lofoten greie på det de driver og tjener penger på? Les Orknøyingasagaens første kapittel.

Se:
Björg Thorláksson Blöndal, Sigfús Blöndal: Íslensk-Dönsk Orðabók.




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …