Gå til hovedinnhold

Rotbløyta

Kristen julefeiring har ikke undertrykket nordisk jul. Kristusfeiringen har lagt seg til midtvintersblotet, men ikke på den vesentlige datoen 21. desember, vintersolkvervet. Hvorfor feirer ikke bloterne denne naturens merkedag? Da ville trettande dag jol ha endt til den dagen vi er tilbake på jobb etter nyttår.
Som jolefeiringi er nå kommer trettande dag jol flere dager inn i arbeidsåret. Det er mao blotsfeiringen som ligger til feil dato, noe påtrengende ligger den på dagen for kristendommens Jesu fødsel feiring. 
Tolvte dag jul, trettende dag jul er det slutt. Der var antagelig 14 dager før midtvinters (21.12.) som gikk som fasteperiode før søleblotet, med etterfølgende periode for balansens skyld, en hel måned med feiring av midtvinter og solsnu. Her er kanskje adventen sin opprinnelse.
En annen betydning av ordet "jul", antagelig eldre enn vår dannede jul, er av noe tilsølt, tilsøling, passende for hva som foregikk ved midtvintersblotet, ei rotbløyte.
Thorrablot er antagelig en moderne tilpasning til Julians kalender og moderne tiders travle arbeidskalender og julefeiring.
Orknøyingasagaen sier at Kvenene feiret jol midvinters, solsnu. Hvilken annen kalender enn himmellegemene hadde de gamle før-romerske folkene våre? 

Hvorfor har ikke NRK, språkviterne og turistskålen i Borg i Lofoten greie på det de driver og tjener penger på? Les Orknøyingasagaens første kapittel.

Se:
Björg Thorláksson Blöndal, Sigfús Blöndal: Íslensk-Dönsk Orðabók.




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.