Gå til hovedinnhold

Oslos historiske fremtid, Oslo Antiqua.

Det er begrepet "hovedstad" som er på vei ut av statsadministrasjonen. Det er ikke nødvendig lenger med en slik problematisk by. Oslos sjæl går veien statskirken går. Lag en varig identitet på baglerbyen. Det er nødvendig når forandringene kommer av seg selv!
Jeg har alltid tenkt at det er Nidaros som er kirkehovedstaden i Norge. Dette er stridbart emne. Det var jo Oslobispen med Baglerne og Slittungene og Ribbungene som samlet og gav bort Norge til Romerkirken, representert ved biskopene i Uppsala og Lund. Dette etter at biskopen i Bremen lenge hadde prøvd  få kontroll med Norge. Kanskje "statskirken" skal forbli i Oslo sammen med kongehuset? Det er holdbar historiefortelling in situ. Med litt Munch og litt Ibsen så er kulturinntektene sikret.  Vikingskipene går til Tønsberg for sannhetsgehalten.
Oslos problemer kan ikke løses ved at arkitektene drømmer. Det er kodet og priset. Her må administreres utenfra, fra statsnivå.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…