Gå til hovedinnhold

Karmøyane

Karmøyane er alle øyene som beskytter fastlandet som en Karm mot havet vest der ute. De er:
Karmøy, Høvring, Ognøy, Fosen, Austre Bokn, Bokn, Feøy, Vibrandsøy, Killingøy, Sørhaugøy, Røvær og Utsira med andre skjær.

Karmøynavnet skal bety en karm, en kant mot havet. Sånn ser det ut. Øya er ikke alene om å beskytte Haugalandet mot havet. Øyene over danner en skjærgard, en skardgard en skåregard mot de største bølgene. Nord for denne skjær og øygarden kvelver havet mot land på Kvala. Gard er beskyttet av skjærene, samtidig som Gard beskytter det nordlige innløpet til Avaldsnes og kongsgarden.
Båtfolk fra Bokn går ikke inn i Karmsundets sørlige del. Der er ingen havner der. Om de kom fra havet gikk de innover i Boknafjorden sammen med de avtagende bølgene før de la om kursen nordover. Der ligger den utsatte ferjeplassen Arsvågen og trygge og smule Alvestadkroken og ferjestedet Førdesvik, begge betegnende navn under alvefjellet.

Karmøyane verger landet med fjordane og dalstrøka innafor.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…