Gå til hovedinnhold

Okka by Oslo rest

Hovedstadsfunksjonalitet som ikke sorterer under Oslo Byråd:
Karl Johans gate
Slottet
Nasjonalteatret
Stortinget
Regjeringskvartalet
Universitetets sentrale eiendommer
Nasjonalgalleriet
Den Norske Opera
Sentralbanestasjonen
Youngstorget
m.m.
Dette er prima eiendom med vekstpotensiale dersom Oslo har noe potensiale utenom å være hovedstad.
Tromsø, Trondheim, Bergen, Stavanger, Kristiansand og Drammen har vist at de kan. Norge har ikke bruk for én sentral hovedstad. Det er en tanke så gammel som kongedømmet. Oslos problemer med å fungere som by og hovedstad må løses av Norge. Logistikkproblemer ved å spre statsfunksjoner til hele landet er mindre og løsningene mer fremtidsrettede enn å bygge flere rutsjebaner inn til Oslopølen. (Hvem var det som syntes at det var svære greier å si “Oslo Pool”?)
Norge har faktisk anledning til å være ledende i statsadministrasjon. Vi er små nok til å tenketanken og kommunisere innad og utad til verden. Har vi en Osloavtale?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…