Gå til hovedinnhold

Haugesund Bypass

Før Haugesund ble by, den gang Haugasundet bare var del av skipsleidet, handlet Hardanger med Karmøy, og Kopervik var Kauparviken. Ryfylke handlet med Karmøy fordi  Kauparvik og Avaldsnes var del av Finnehandelen fra Nord-Norge til kontinentet og England. Hvalrosstenner til Stonehengekulturen har nok gått denne veien. Helleristningene viser bronsealdertrafikk av betydning. Steinreisningene er en del av en europeisk kultur, en malstrøm vi har ridd på kanten av og foret dens indre hull med jaktvarer. Ikke rart Sveio kan vise til handel med ballaststein på Fjon og i Liereid. Haugesund har sin kileskrift på Vikse. Utsira er også med. Dette er de tegnene vi må ha med oss når vi diskuterer Haugesund Sentrum. Gå opp i en større sirkel som flytter sitt sentrum etter tidevannets bevegelser.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…