Gå til hovedinnhold

Finnehandelen på ny

Rotterdam er europeisk fordelingspunkt for overforbruket vårt. Båttrafikken hit og dit er flere tusen år gammel. Hvorfor må da varetransporten inn til Oslo havneområde og videre med godstransport over fjellene? Hvorfor må alle trailerne kjøre fra Europa, egentlig fra Rotterdam, og over fjellene i Norge?Maersk har blitt store ved å transportere varecontainere fra Asia til Rotterdam. Hvorfor går ikke varetransporten på kjøl fra den store hollandske fordeleren til alle byene langs norskekysten, hele kysten lang?
Hvorfor var ikke rederstanden på banen da trailertrafikken ble bygd opp? Norge skulle hatt kontroll med Finnehandelen kontinuerlig. Gav vi den opp til Hanseatene i gamle dager? Eller ble vi for “seine i snuen” i de siste årene?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.