Gå til hovedinnhold

Oslografi

Oslo har et topografisk utseende og identitet som en mjøsby. Oslo er boligby og Oslo er Norges hovedstad. Oslo er vår, Okka by, Okka Oslo. OO.
Oslo må finne seg sjæl. Byen har ikke krav å stille til staten Norge. Oslo by, mjøsbyen, har bare fordeler av å være hovedstad. De går i pluss og ønsker mer. Oslo vil bli verdensby, ikke som hovedstad men som kulturbærer.
Oslobyen har vært vanstyrt i alle år på basis av statlige overføringer byen ikke har krav på. Dette er bare politikk og kan gjøres om når Norge er tjent med det. Ta hele landet i bruk. Denne bevegelsen er på gang. Moderne teknologi gjør det nødvendig og mulig. Mediekonferanser og innflyging til personlige møter på Gardermoen konferansehotell er deler av statens infrastruktur. Departement og ministre til de større, eller best egnede byene. Stortingsmedlemmer må fris fra “denne sal”, Oslo fris fra sine selvpåførte skader. Norge kan ha to hovedsteder. Nidaros er på gang. Bjargvin har rotet bort sin politiske troverdighet.

De som føler at Oslo er deres må klarne følelser og tanker om bo og virkestedet sitt.
Oslos symbolverden med Slottet, Karl Johan og Stortinget er begrenset til tiden Norge ble fritt fra Sverige. Norges forhold til Sverige var for kortvarig til å måles. Kanskje vi skulle ha kommet sammen med Sverige igjen? Norge-Sverige var bare Norge på rebound fra Danmark og det elendige ekteskapet. Noen danskvennlige administratorer i Oslo sørget for at Norge fra før 1905 ble Svensk-skeptisk, for å rettferdiggjøre sine egne posisjoner som overklasse.
Statsbyggene og de byggene som er reist som følge av hundre års korridorpolitikk kan med letthet erstattes andre steder. Dermed har Oslo plass til det overtrykket de elsker å lide av, og veiene og jernbanene trenger ikke bygges. De er ikke fremtiden likevel.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.