Gå til hovedinnhold

Svarte Oljetanker

I California hvor alt blir til gull og tull skal oljeselskapene saksøkes av frontfigur Arnold Schwarzenegger for å ha tatt livet av mennesker i store, californiske tall. Arnold Schwarzenegger har gjort gull ut av tull før, og er på ‘an igjen.
Byutvikling og byplanlegging er menneskets utfordring. Historien forteller om fortetning, problemer, tilpasninger og dårligere kår og lokkende muligheter når vi flytter trangere sammen.

Handlesentra ble flyttet ut på landet på 1930-tallet. Dette var mulig fordi bilen ble masseprodusert og billig. Snart foregikk menneskets liv utenfor bykjernen mens arbeidsplasser forble igjen i byene. Ansatte dro på sentrumsjobb i bilene sine. Flere kjøpte bil og sentrum fikk for mange biler. Politikere og byplanleggere hadde da to muligheter. Flytte arbeidsplasser ut av sentrum til strategisk gode utviklingsområder eller ta imot alle bilene som kom og fór hver dag. Norske bykjerner var overfylte for 50 år siden. Kommunene svart med å tilpasse seg bilmengden. Flere veier ble bygd, enveiskjørte gater ble bygd og hus revet for å få plass til fleretasjes parkering. Byene over hele verden tilpasset seg problemet istedet for å planlegge og styre trafikken. I femti år har byplanleggere latt være å gjøre de rette grepene fordi det har vært politisk unnvikenhet. Nå ønsker californias byer å gjøre noe med det. De trenger en sterk fører for å ta syndebukker. Arnold er mannen.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…