Spør Lokalavisen

Lokalaviser har vært dannet av lokalinteresser og har fortsatt som talerør for særinteresser. I verste fall har redaksjonsmiljø tjent personlige interesser i og rundt lokalavisen.
Oppkjøpet av lokalaviser bunner i innsamling av alle annonseinntektene betalt inn lokalt. Investeringsselskapet A-Media har enkle driftsutgifter. Lokalredaksjonene går på sin egen oppvarmede luft. Annonseinntekten er som skatt på håndverkere, butikeiere, butikkleiere og andre som jobber og står på med barnetro på reklamens makt til å skape gode tider.
Lokaljournalister skriver om de uinteressant nære ting. De regner seg ikke fram til at tallene går opp. Det første regnestykket blir hvor mye de profesjonelle fotballklubbene har kostet kommunekassen de siste tjue årene.

Når kommunen er eier av fotballstadion er dette en driftsbygning på minussiden i regnskapet fordi den blir lagt beslag på av et fotballfirma som får direkte sponsorstøtte av kommunekassen eller kommunalt eide firma. Fotballklubbene får gjerne en velvilje bunnet i gamle tiders klubbmiljø og patriotisme. Klubbene er i dag millionfirma som ikke skal støttes av den anstrengte kommunekassen. Der er nok kommunal fattigdom å ordne opp i. Stadionbyggene kan brukes av andre. Eierkommunene må drive stadion som overskuddsbedrift, og ikke holde oppe millionbutikken fotball. Alt har sin pris. Lokalavisene regner ikke på disse tallene, og ikke vil de vite sannheten fordi de tjener penger på situasjonen. A-Media henter kommunale penger på millionbutikkene som fotballklubbene er.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Byggsympati