Gå til hovedinnhold

Jernmannens søndag. Et notatark

Fredelige søndager er fri for maskinarbeid i hagene. Det er fred i sinnet, men lufta er fri for alle. Jernvognen er i luften. Noen har leid inn helikopter for å bryte morgenfreden. Jernmaskinen flyr over hagene for å filme jernmennene. Lydbølgene er harde.
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Jernvognen

Hvem kontrollerer luftrommet? Nærmeste jagerfly er på Ørlandet.
Karmøy, Haugesund og Sveio. Kommunesammenslåingsgrind.
Nyord:
Ironmandagen.
Jerngrind. Område for Ironman.
Reklame for reklame.
Haugesundspenger. Det klinger ikke så bra som Sognapeng, men det er samme valuta, brukt annerledes og kommer fra kommunen.

Jernring med helikopter over hodet.
Ein store dag for byen. De e dødskule atletar, altså. Barra å komma i den formen!

Deltakerne lever av triathlon, tjener penger på det. Hvorfor skal da kommunen støtte med penger? Dette er en pengemaskin. Finansier den av overskuddet. Det er standard bissniss, det. Å suge kommunale kassen er dårlig gjort.

Folk langs løypa med bjelle rundt halsen og brøl som festmennene tar om natta. Dette er søndag morgen da den typen prøver å få sove ut i fred.
Er her én dag; trene og vinne. Én overnatting.
Reklame for byen gjelder bare i byen.
El-biler gir rettigheter. De plasseres på fortau og kjører for fort og brukes mer enn bensinbiler. Ingen miljøhensyn der. Motorsykler og helikopter.

Et teknisk dårlig arrangement fordi det legger beslag på hele byen og tre kommuner uten å legge igjen genererte penger. Ikke det skapte grann. Mat og drikke kjøpes av haugesundere på bytur.
Kamera var muligens skittent. Om det var et fokuseringsfilter eller vaselin på linsa ble bybildet filtrert bort.
Historiens første vinner av Ironman… Kommentator i edruelig rus. Dessa sympatiske herrene. En underdanig tittelbruk.
Et utflytende arrangement som trenger mye redigering.

Ironman Haugesund 2016 ble ikke nevnt i Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Aftenposten eller nrk.no. Reklameeffekten for Haugesund gjelder bare i byen.

Om Haugesund og Region Haugalandet ønsker å være vert for sykkelløp må der bygges velodrom for solo-ritt. Langdistanserittet kan arrangeres som grupperitt som de store Tour de Bikes. Da er veisperringen over i løpet av en halvtime. Smidig og intelligent. Deltakerne er med på hva det skal være. De skal jo bare vinne noe.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…