Gå til hovedinnhold

Gard på kvar hodl

Gammelnorsk har to ord, hol og holl.
Hol skrives også hul i vår tid og betyr en konstruksjon uten innnhold, et tomt skall, en hule. A hollow på engelsk.
Holl på gammelnorsk og islandsk betyr en haug, en topp, det uttales hoddel. Ordet er det samme som engelsk huddle som igjen betyr å hutle, hutle sammen. Slik får vi klyngetun der husene hutles sammen på en haug.
Alle som har vært på Jæren har sett veiskiltet til Kaffiholen og stusset ved denne anstøtssteinen i språket vårt. Kaffi? Kanskje noen har en god forklaring?
Hodlen er bygningene på en haug. En haug var en há. En hodl var en haug inntil den ble bebygd med flere bygninger og kanskje til et klyngetun. Hodlen er ikke et fast geografisk punkt, men et menneskefenomen, en sosial hending ettersom folk hutlet seg sammen der det var best å bygge. Verbet var å hodle, å hutle.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…