Gå til hovedinnhold

Kommentator i motorsport

Det er mange år siden teknologien lovte oss å velge TV-lyd fra forskjellige kilder. Muligheten forsvant i det inviklede avtalelivet der penger og ord bytter plass.
Le Mans kommentatorene for Norge er ikke utbyttbare. 20% av det de sier er feil, 40% er gubbelalling på hjemmedialekt og de 40 gjenstående prosentene er for lite å gi dem penger for. Jeg vil gjerne bytte kommentarkanal til engelsk, italiensk, fransk, tysk og amerikansk. Dét kan jeg gi penger for.
Formel 1 kommentatoren vil jeg også bytte bort. Hvem må jeg betale for det? Han skriker, han fordømmer og irettesetter førerne. Den posisjonen har han ikke. Han snakker om annet enn det bildet viser. Heldigvis har sidekommentator forstått at han må fylle ut de manglende opplysningene, korrigere feilene og sette stemningen til spenning og glede over ferdighetene som vises.
En faglig kommentar skal øke innsikten, ikke være mental selv om ordet er det: kom-mentar.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…