Gå til hovedinnhold

Mobbevalget 2015

Høyres ungdomskandidat ved kommunevalget 2015 i Haugesund, Harald Larssen Lønning driver valgkamp med å single ut følelseslivet til Arbeiderpartiets leder og ordførerkandidat, haugesunderen fra Bergen, Arne Christian Mohn. Metoden er kjent som "jentemobbing" og karakterisert bla annet av tilsynelatende vennlig omsorg.
Mobbing er ikke politisk metode. Debatt er ikke mobbing.  Debattanter som mobber er uprofesjonelle og tilsnakkes av dyktige ordstyrere. Mobbere som kommer til i etterkant av debatten er feige.
Mobbingen av Ap's ordførerkandidat kommer fra to hold. 
Høyre Haugesund som er ansvarlig for ungdomskandidaten sin. Det er ikke lenge siden Høyres ordfører i Haugesund, Petter Steen jr. brukte andres dialekt som diskvalifikasjon i en politisk lokal sak. Dette er ikke bagateller vi alle må tåle. Det er innhogg i personer og avsporinger av debatt. Det går med tid til å fordøye hva som skjedde og hvordan en skal gå fram mot offentlig mobbing. Det er også skade på merkevarebygging. Det ér så en vil kalle inn statsminister Erna Solbergs tenketank for å få Haugesund Høyre til å fungere med verdighet. Etter det som skjedde i forbindelse med Bergensordfører Drevlands redegjørelser er det kanskje best at Høyre tar et internt oppgjør og utad viser hvordan de har gjort Haugesund til en bedre by for alle og ikke bare for de som har hatt full oppdekning hele livet.

Den andre deltakeren er gratisbladet Haugesundnytt sin redaktør Frank Krogh Kongshavn som slipper ut slike personskudd. Verdigheten er forlatt.

Øyner vi en sammenheng? Følg med i valgkampen!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …