Gå til hovedinnhold

Landskapsvern av Karmsundet

Nordre del av Karmsundet het Haugesund. Dette hadde ingenting med den mindre bydelen Hauge å gjøre, men viste til gravene på begge sider av sundet. Vinjes "homp og hamar" er en mangelfull forståelse av områdets historie.
Haugasund kan også, og i stedetfor, komme av Hogasund, der landet gir gode forhold for å slå seg ned og bo, som i Hogaland, et bosted.
Landskapsvern er fraværende i Karmsundet. Arkeologiske utgravinger viser at folket bodde og dyrket jord oppe på flaten. Dette er flaten som gir navnet Skåre. Her kunne de se været. Hvilke skyer som kom og hvor solen gikk og stjernenes rytmiske skiftninger.
Blokkbebyggelse og påbygg og ombygging av eldre hus gjør nordre del av Karmsundet ubehagelig. Det gjelder å bygge foran nabo og dersom det ikke er mulig, lage utspring som om man setter en albu i trynet på dem som vil se vannet blir farget gull, som Det Gyldne Horn. Det Gyldne Hogasund.

Kommentarer

  1. Vi hadde en gang en byantkvar. Han ble jaget. Han nektet å sanksjonere på "Vi river historiske Haugesund" og bygger betongklosseblokker midt i de vakreste villaområdene. Bygningsråd, hva er det? For hvert hus som brenner, fins det straks en ferdig og godkjent byggeplan. Blokkene blir satt opp før asken er kald.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.