Gå til hovedinnhold

Belønning, belønning

Haubo har ikke bygget i Haugesund de siste ti årene eller mer. Boligene som er bygget disse årene markedsføres som billige, men har en kostnad som ikke blir sammenlignet med Hauboprisene. Jeg regner med at boligene ikke er konkurransedyktige. Haubos byggefelt har god romfølelse mens boligbyggingen de siste ti årene har vært preget av fortetting til det ubehagelige. Fortjenesten er med andre ord høy dersom byggfirma ikke har konkurranse. Nå er Haubo i gang med å bygge nye boliger. Ikke i Haugesund, men i nabofylket Hordaland, i Sveio. Hvorfor får de ikke bygge i Haugesund?
John Arne Ulland ledet Haubo i tre år og gikk til rådmannskontoret i Haugesund kommune. Ole Bernt Thorbjørnsen ledet Haubo tre år etter ham og ble Rådmann i Haugesund kommune. Det er lite arbeidserfaring vi har fått samlet under kuppelen i rådhuset.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…