Gå til hovedinnhold

Synkverving

Tre menn ser for seg at kongen lå på Hauge. Han skal minnes som en mann på to meter og tjue, pluss sokkel. Oppgaven er for stor for dem.
Småskolen sa at Hårfagre lå i Haraldshaugen sin. Nå er de på'an igjen. Denne gang ser de for seg at han ligger på Hauge.
Ingen har gjort leksen sin. Her er den:
Snorre: "De steinene som var i haugen den gang, og som vi talte om her, de står nå på kirkegården der".
Snorre så bare hellen, hode og fotstein som antagelig var til gjenbruk på den katolske kirkegården ved Gard steinkirke. På samme måte som de er gått til gjenbruk i den symboløse Haraldsstøtten.
Ansett kommunal arkeolog på åremål for utskiftning av idéer.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Borgermester bak søyler og gardiner

Sammenslåing av kommuner krever nytt rådhus. Et spennende amfi nær T-forbindelsen der alle er velkomne og alle politiske møter er nettkringkastet av kommunen selv.Haugesunds eksisterende rådhus kan rives slik dets inspirasjonsbygg, Festiviteten, ble tatt ut av tiden. Rådhuset kan også bli et billedgalleri for modernismen, husets egen epoke. Som formspråk for moderne demokrati fungerer det ikke.

Tomatfjes

Hvorfor dra ut på landet for å ilegge bøndene avgift når det er Oslo som er miljøproblemet?
Hvordan gikk det med denne miljøbobla?
Miljøkrisen vår er global. Tomatdyrking har sitt kraftbehov om tomatene produseres i Norge eller i Nederland eller Spania. Miljøpartiene Frp, Høyre og Venstre ser det ikke slik. De lar import av tomater foregå uten miljøavgift. De har ikke mandat innen EU slik at de kan øke avgiftene i Nederland og Spania. Det de kan gjøre er å kompensere norsk toamtproduksjon for å gi like vilkår som EU, eller legge på importørene en miljøavgift da produksjon og miljøforurensing er global. Import er global forurensing og må miljøbeskattes for sin produksjons og transportforurensing.
Importørene slipper unna med forurensingen sin fordi de er nær politikerne, også kallt korridorpolitikk. Minkfarmene på heia ble skviset fra miljøkvisene i Oslo.
Tomatdyrkerne på naturgass må betale CO2-avgift mens tomatimportørene på dieselavgass slipper å betale for Tomatimporten som foregår…