Gå til hovedinnhold

Nyvurdering

For HA er godt nok ikke nok. Målet er satt så lavt at harpunen går under med hele skipet på slep. Nytt mannskap er eneste måte å tjene penger på i journalistikk.
Jeg betaler for webnyheter hos nrk.no i og med NRK lisensen. Schibstedgruppen tilbyr aftenposten.no, bt.no og aftenbladet.no. Av disse tre er aftenposten.no dyktigst, innhold som layout og brukervennlighet. Samarbeidet dem imellom og fellesstoffet er for tydelig. Bergen sørger for underholdningen og kontakten med historien. Stavanger må alltid holdes et øye med.
Hva med lokalavisene på Haugalandet? Journalistisk er de alle et godt stykke unna Schibsteds velsmurte. Der er ikke mye som skiller h-avis.no, karmsund.no og haugesundsnytt.no. Haugesunds Avis har en mengdefordel med sine flere ansatte. Problemet deres er kvaliteten på de ansatte. Den er lett å matche for de to gratisavisene Karmsund og Haugesundsnytt.
Er det tid for å abonnere på en nettavis? Hvor mange ganger klikket jeg på en artikkel under abonnement? Kanskje noen ganger  hos bt.no, men sjelden andre steder. Klikk-lokking gjør bare at jeg går forbi, der kan ikke være store verdier bak et slikt trick.
Karmsunds Avis er til opphør. Noe er i ferd med å justere seg.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …